Ekte løgnaser gir blod til blodbanken

Jeg har i en noen tid fundert på om jeg skulle bli blodgiver.

Argumentene i mot er forsvinnende få.


Jeg bor for langt fra sykehuset, så det blir bare stress. Nei.


Jeg trenger det blodet jeg har. Nei.


Jeg har nåleangst. Niks.


Jeg har Aids. Nei og atter nei.


Jeg kommer ikke på flere.

Mor drev og vervet hele familien til blodgiveri på nittitallet. Selv ga jeg kanskje tre eller fire ganger før jeg sluttet.

Den siste gangen jeg var inne, fikk jeg en reprimande fordi det eneste jeg hadde spist den dagen var en banan (noe som ikke var så veldig uvanlig på den tida). Tenk på den stakkaren som måtte ta til takke med dette skvipet.

Hun sa ikke det. Om skvipet. Det JEG ikke sa var at grunnen til at jeg ikke hadde spist mer enn en banan var at jeg hadde vært på grisefylla dagen før.

De tok i mot bakfull-blodet mitt, og ut døra forsvant jeg, som en beskjemmet hanekylling, for å innlede en tjue år lang pause.

På de tyve årene kunne jeg sikkert ha gitt liv til en hel bataljon fylliker som hadde ramlet og slått snytebrynet sitt på glattisen, men jeg tror ikke at de har noen egen hylle i banken for denslags.

Jeg antar at de prøvde å få tak i meg etterpå også, men på et eller annet tidspunkt må de ha gitt opp.

Til jeg altså nå - har latt meg skrive inn på ny - jeg ringte i går, og Rållså hørte på, og hun lo høyt over at jeg var så jovial på telefonsvareren.

Jeg behersker ikke øvelsen 'formell' noe særlig godt, men jeg sa ikke noe om henne, eller at jeg har unger og bor i nabolaget, eller at jeg har spilt i band (det forteller jeg nesten alle jeg møter), eller at det ikke er så uvanlig at jeg ikke spiser mer enn en banan før utpå ettermiddagen nå heller.

Men Rållserauå sin latter høres nok ganske godt på slutten av opptaket.

Kommentarer

MM sa…
Da karantenen min var over, fikk jeg ny karantene. Kanskje jeg bare burde gi opp hele blodgiverprosjektet?
paaskeharen sa…
Jeg fikk karantene jeg også.
Min karantene varer livet ut. Angrer bittelitt på at jeg gikk så høyt ut på banen i denne posten.

'Jah, då slætte me bare dæg frå arkivå me ein gong'.

Populære innlegg fra denne bloggen

Hits for kids.

Midt i hjerta