Fornuft og fordommer.

Det er rart når man blir konfrontert med sine egne fordommer og de viser seg å stemme. Fordommer av typen 'Brorparten av menn som velger frisøryrket er homofile' og 'alle gamliser synes at alt var mye bedre før i tiden'.
I går var Rållseraua og jeg på en liten fikse-og-ordne-runde i byen. Type gå på polet, handle mat, kaste spesialavfall og spørre på et trevareverksted om de kunne hjelpe oss å skjære til en benkeplate.
Benkeplata hadde vi med oss i bilen og tanken var at hvis kjæresten min tok på seg lebestift, og stilte seg opp og så hjelpeløs ut inne på trevarelageret på Norbø, var sjansen for å få rask og effektiv hjelp stor. Mye større enn om hun hadde stått der sammen med den langhårede, om enn minst like hjelpeløse samboeren sin.
Treplata var så stor og tung at jeg måtte bære den inn, for så å skygge banen slik at det lille skuespillet kunne begynne. Jeg etterlot henne lett svaiende med den tunge benkeplata i armene.
Kjæresten min hadde halvparten av Norbøs ansatte svermende rundt seg på et blunk. Hun fikk råd og hjelp, og en av de yngre ansatte var bortom et par ganger imens for å forsikre seg om at hun fikk den hjelpen hun trengte. Det var tilogmed en mann som stod foran henne i køen som mente at hun måtte ha vært først.

Sist jeg var på Norbø og trengte hjelp til å skjære til noe fikk jeg følgende tilbakemelding: 'Kan du kje' saga sjøl'?
Likestilling my ass.

Kommentarer

Anonym sa…
Menn bør ha kort hår eller barbere seg. Tenke seg til at noen menn går likt jenter??
Anonym sa…
Kvinner på kjøkken / seng. Gutter på høvleri / Jakt.
Rållserau sa…
Anonym er litt vel anomymt.

Populære innlegg fra denne bloggen

Hits for kids.

Midt i hjerta