For de tykke og de smale


Jeg har skrevet tale til fars sekstiårs-selskap. Det er i morgen, med åtti middagsgjester og pomp og prakt. Far får bunad til sekstiårsdagen, det er en av de tingene jeg gleder meg mest til. Jeg håper inderlig at det er en nikkers-variant. Jeg synes at bunader er både stygge og fjollete-marginalt slått kun av kamoklær. Alle vet at kamoklær er det styggeste som fins.

Jeg har aldri talt til noen før. Det har vært ganger jeg BURDE talt, I mormors begravelse, I min søster Bergljots bryllup, og i mors sekstiårs-selskap. For eksempel. Men jeg blir så nervøs, og i mormors begravelse hadde jeg allerede grått hjertet mitt ut. Jeg hadde ikke fått fram et ord.

Det fordrer å være medlem i familien frekkesen.
Talen jeg har skrevet er i en ganske ’frisk’ form. Ikke ulik den jeg pleier å bruke når jeg ytrer meg i dette forumet. Kjæresten min har godkjent den, og jeg stoler blindt på hennes dømmekraft.

Kommentarer

Anonym sa…
Harern går alltid i bunad, iallefall i klær som har vært innom Husfliden.
jeg synes mannebunad er skikkelig stas jeg. Og mannekofte. Men ikke damekofta og ikke damebunaden.
Oi. Kanskje jeg er transseksuell?
Der hoppet jeg over en tankerekke-
Jeg tenkte at hvis jeg skulle hatt bunad ville jeg hatt mannebunad med nikkers og flosshatt, og skulle jeg hatt kofte ville jeg hatt mannekofte også. (Bare ikke sørsamisk altså, et sted går grensen)

Populære innlegg fra denne bloggen

Hits for kids.

Midt i hjerta