Tyver og Tiggere og fantepakk og sånn.


I går hadde vi en opphetet diskusjon om u-hjelp. Det vil si at Beelzebub ble opphetet , og jeg bar ved på bålet- alt hva jeg maktet. Kombinert med alkohol, vil jeg påstå at det ble en morsom, og veldig kategorisk debatt, hvor partene var minst like uenige etter at den hadde dødd ut.

Å gi penger til veldedige formål, tiggere, gatemusikanter, roseselgersker og lignende er visst ikke barebare. Det blir hevdet at Øst-Europeiske 'tiggerligaer' driver organisert tigging, og plyndrer giverglade nordmenn til fordel for kyniske bakmenn.
Sannhetsgehalten i slike påstander kan sikkert diskuteres. Skal man forlange cv av disse stakkars menneskene før man eventuelt deler noen smuler av sin overflod? Skal man kjøpe kaffe til junkiene når de ber om penger til det? For å hindre dem i at de brukes til dop? Hvor høyt opp på hesten skal man sette seg? Jeg har lagt merke til at mange av snerpene som produserer forargede leserbrev til byens største avis mener at tiggerne 'forpester byen', og enkelte vil ha dem fjernet med makt. Jeg blir veldig trist av denslags blåbrune oppgulp. Jeg synes det minner mest om et slikt menneskesyn som lå i bunn for en ideologi som ble forfektet på første halvdel av førtitallet.
Det blir mye synsing dette her, det kan godt hende at ikke alle småpengene som går i lommene på de stakkars menneskene går til mat, men det er en håpløs unnskyldning for å ikke gi. Uansett, så mener jeg at oljefeite Nordmenn kan ha godt av å se at det ikke er alle som har det så godt som dem. Jeg oppfordrer alle til å gi. Gi så det svir.

Kommentarer

Jeg vil gjerne gi litt mer jeg - men jeg foretrekker å betale mer i skatt, slik at stat og kommune kan opprettholde et anstendig barnevern og anstendige satser for sosial stønad. Selv gir jeg (nesten) aldri penger til tiggere, det er min egen beslutning - hva andre gjør får de bestemme selv. Honnør skal du iallefall ha for at du har blogget om et ordentlig tema.
Anonym sa…
Jeg synes det er festlig at herionister reklamerer for seg selv som verdige mottaker av remisser ved å skrive med store bokstaver at de er norske.

Hvilke ting er det de utenlandske tiggerene kan bruke pengene på som er mindre anstendige enn heroin?

Populære innlegg fra denne bloggen

Hits for kids.

Midt i hjerta