Respect (just a little bit)


Karl Marx's grav ligger på en nedgrodd gravlund litt utenfor London, gravstøtten er massiv og firkantet, med en byste av den gamle kjempen plassert på toppen. I øyehulene sitter det spindelvev. Ihvertfall var det slik når jeg var der for syv-åtte år siden. Mangt har vært sagt om Marx og teoriene hans. Jeg skal ikke påstå at jeg har inngående detalj-kjennskap til mannen. Boktitler som 'Das Kapital', og'Det Kommunistiske manifest' fristet liksom ikke så veldig. Det ble litt fjernt. Litt høytravende. Mange har påstått at Karl hadde feil i det meste han tenkte og sa, men at han slåss FOR de svakeste MOT kaksene later til å være et faktum. Min far påsto en gang at definisjonen på en Sosialist er ' Ein som ingenting har, og gjedna vil dela det med andre'- og så lo han høyt- slik han har for vane når han synes han er morsom.

Som jeg sto der og kikket opp på monumentet, dukket det opp to eldre ektepar, som i tur og orden foreviget seg selv og hverandre ved støtten. Når den ene mannen stilte seg opp, sa den ene kvinnen(jeg antok at det var hans kone): 'Now, take your hat off. Show a little respect'. Han gjorde straks som hun sa, og jeg husker at jeg syntes det var så fint.
Og det syns jeg ennå.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hits for kids.

Midt i hjerta