The king and I


De fleste har nok latt seg merke med at Harry rex- Norges Konge fyller sytti år i dag.
Det er som kjent lenge siden konger hadde en reell funksjon i denne delen av verden. De siste det var noe futt i regjerte for over tusen år siden, og siden den tid har landet vårt vært okkupert av Dansker og Svensker og Tyskere i den rekkefølgen. Jeg vet ikke hvem det var som kom med den lysende ideen i 1905- forut for løsrivelsen fra Sverige at- nei, nå må vi få oss en egen konge, gitt!
I sinn og sjel er jeg republikaner,ikke av typen slik som de som støtter GWB i Unaiten, men en slik som mener at kongehuset har utspilt sin rolle. Ikke kan de herske over noen, de kan ikke bestemme noen ting, de kan ikke mene noe- ikke kan de invardere noen, og ikke kan de beordre noen til skafottet. Ikke særlig gøy, med andre ord. I tillegg er det blå blodet blitt så innavlet at kandidatene knapt kan hverken lese eller skrive.
Mangt har blitt sagt om Harry, men ondsinnet er han ikke. Han fremstår som en hvilken som helst annen slapp 70-åring, som har røykt litt for mye, og latt sin kone få et litt for godt tak rundt testiklene med de kalde Dronning-klørne sine. Jeg tror at Harry-hvis han kunne velge- helst ville ha seilt rundt i seilbåten sin-langt borte fra kjerring og unger og folk og land og politikere som maser om kjedelige politikk-ting.
Kikker vi over på svenskene, så er vår Konge langt å foretrekke foran deres. Knugen er intet annet enn en vandrende katastrofe- med utspill som inkluderer ros av stillehavs-diktatur, råkjøring, skarpskyting i slottsparken, samt uttalelser om at Sveriges fattige gjør for lite for å bedre sin egen situasjon. Mannen burde åpenbart beskyttes mot seg selv.
Så i Republikk-debatten har jeg endt på at Harry ikke er så verst, tross alt, og sønnen hans er fan av The Doors, så jeg tenker vi lar dem sitte en generasjon til. Alternativet ville muligens ha vøri Siw Mensen for president, og det tror jeg ikke jeg hadde orket. Gratulerer med dagen, ditt gamle Kongeskinn! Hipphipp!

Kommentarer

Rållserau sa…
Hahaha:)
og så synes jeg det liksom er litt variasjon i hverdagen å ha en konge.
Det er litt sånn, det finnes aldri mer en to typer ost i butikken, tre typer juice, alle ser like ut, men vi har nå likevel en helt unødvendig konge uten funksjon.
Jeg synes det er litt stas jeg.
Anonym sa…
Godt at du er paa bloggen igjen, eit lys i kvardagen:)

Jeg maa ogsaa si meg enig med deg at heller en halvslapp konge som er glad i sprit, sigaretter og seiling, som er helt uten makt, enn en snerpete Siw Mensen som president.

Mens vi snakker om annerledes landet, angaaende toget som sporet av i dag stod det aa lese paa nettutgaven i en av de store norske avisene: "KAFFE KOPPER FLOY".

Jeg stemmer for at vi kaller alle (begge) norske tabloid aviser for Andebysgang og Kardemommeblad

Populære innlegg fra denne bloggen

Hits for kids.

Midt i hjerta