It's toasted

Jeg har vært røykfri i akkurat en måned, og i så måte var det ikke en smart manøver å begynne å se Mad Men om igjen, men det tenkte jeg ikke over da jeg starta. Hele serien er en vandrende sigarettreklame.
Men den er også merkelig aktuell i forhold kvinneroller og #metoo, og HMS, for hvis jeg skulle ha drukket så tett på jobb som de gutta der, så hadde jeg ikke kunnet fungere.
Reklamebransjen er lowest of the low, sammen med lobbyistbransjen.
De eksisterer for å finne måter å gjøre mennesket avhengig på. Lage forestillinger om at det materielle kan gi lykke, bruke drøm til å skape misnøye over tilværelsen, skape avhengighet. Alt i kapitalismens tjeneste.
Hovedpersonen Don Draper er en kald jævel, vandrer som et rovdyr rundt i korridorene på fancy Manhattan kjederøykende på sine Luckies, iført sin grå dress, alltid på jakt etter innfallsvinkler. Hva vil kvinner ha? De vil ha en leppestift Mark Your man. De vil sette leppestiftsmerker på SIN mann.
Hva skal man si for å fortsette å selge sigaretter etter at det er bevist at de er livsfarlige?
It's toasted.
Alle disse reklamemennene er uten skrupler eller samvittighet. alltid på jakt etter et sidesprang eller en kynisk innfallsvinkel til interne renkespill.
Det er rett og slett ikke så veldig koselig.
Men veldig bra laget, da.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hits for kids.

Midt i hjerta