The Fall

Det er mye fint å si om trøndere.

De er rause, rølpa, morsomme og joviale.

Alt dette vet jeg, for jeg er halvt trønder selv.

At det ikke alltid er så lett å skjønne hva de sier kan man heller leve med, så lenge det er et trøkk der, en hjemmebrentfaktor. Noe rocka.

Jeg tar meg den frihet å generalisere her. Det er mange ting med trønderne jeg misliker også: Poporkesteret Tre små Vietnamesere, 'rockebandet' DDT, Fotball-laget Odd. Visesangeren Halvdan Sivertsen.

En av de jeg derimot har likt ganske godt er Hans Skrotmo.

De litt gampete, folkemusikk-inspirerte låtene som hamret løs på høyreføkksa på vegne av proletariatet.

Men nå har han skiftet side: Han er så redd for at Norge skal bli en shariastat at han har funnet det tvingende nødvendig å skrive en låt om det. Som han fremfører på riksmål med norskpakistansk aksent.

Jeg antar at det var flere enn meg som ble sjokka.

Så Skrotmo: Før va du løyen, men nå e du bare teide. Legg opp.

Kommentarer

Anonym sa…
Er ikke Halfdan nordlenning?

Snipis
MM sa…
Sivertsen er fra Bodø.
Ellers enig. Sørgelig sak.
paaskeharen sa…
Det var en spøk. Sivertsen sa en gang at han hadde blitt kalt 'jævla trønder'. Morsomt at ingen reagerer på fotballaget Odd - som strengt tatt er fra Skien i Felemark.
Anonym sa…
rosenborg het vel og merke odd til de ble tatt opp i 1.divisjon første gangen og måtte endre navn..

Populære innlegg fra denne bloggen

Hits for kids.

Midt i hjerta