Svuppafluppafloppa


Jada. Det regner.
Jeg sto opp i sekstiden, var innom badet og kledde meg lydløst i regnklær. Eller så lydløst som man kan når man en gang har fått tilnavnet 'indianeren snublefot'.

Som jeg sto der og knotet, så jeg mopedisten. Jeg stivnet i skyggen ved vinduet. Han smøg på seg hjelmen, trillet peugoten sin langt ut på parkeringsplassen, før han startet uten å ruse, og feis avgårde ut i regnet.

Fantastisk. En seier for rållserauå og lovehearts-diplomatiet.

Jeg kan med tilnærmet hundre prosent sikkerhet fastslå at jeg var byens eneste innbygger som møtte høstregnet i regnklær og sandaler.

Svuppafluppafloppa.
Lyden av sandaler med bare tær gjennom regnpytter.

Sandalsesongen går mot slutten.

Kommentarer

MM sa…
Kan man skrive sånne lapper og be folk slutte å småprate med en i oppgangen også?
paaskeharen sa…
Skulle ikke forundre meg. Ei enkel t-skjorte med påskriften SOD OFF kunne også gjøre susen.
rånni sa…
Jeg er ganske for "JA EG SKA BÆREPOSE OG NEI EG SKA FAEN`KJE HA TO FOR PRISEN AV EIN" På sjorta.
paaskeharen sa…
Ja, men det blir litt OVER igjen. Den mest rånete jeg har hatt hadde påskriften 'Two beer or not two beer'. Med bilde av to halvlitere på. Nei, vent..Jeg hadde ei som lyste i mørket med et Alien-hode og enorme bokstaver som sa TAKE ME TO YOUR DEALER.
Ellers står jeg inne for de fleste. Med et mulig unntak av ei kjip U2 - t-skjorte fra Achtung Baby-turneen.
MM sa…
Jeg hadde en gang en t-skjorte der det stod: "It´s NOT PMS, it´s YOU!" Den hadde muligens gjort seg i oppgangen her.

(Den brukte jeg konsekvent back in the days da jeg pleide å sminke (!) et KISS-tributeband som gikk under navnet KJØSS (!!). Noe jeg forøvrig har slutta med. Den har forøvrig gått tapt.)
paaskeharen sa…
KJØSS? Fantastisk! Man sier faktisk 'kjøss' på Hjelleland. Trudde det var helt lokalt.
MM sa…
Sier man "kjøss" når man mener "kyss"?
Eller når man mener "Kiss"?

Man sier (i det minste opprinnelig) "kjøss" når man mener "kyss" der jeg kommer fra også. Og selv om jeg ikke vet hvor Hjelleland er, så tror jeg det er langt derfra.

Det var forresten en ganske godt betalt jobb til å være så artig.
paaskeharen sa…
Som i kyss. 'Kjøss' er egentlig i ferd med å dø ut, og blir mest brukt av den eldre generasjonen. Ordet sies gjerne med en liten grimase i endinga, for å vise at det tas avstand fra slik aktivitet.

Av andre lokale uttrykk i samme kategori vil jeg trekke fram tødjegømmi (tyggegummi), som jeg synes er fantastisk.

Høres ut som en super jobb. Vanket sikkert backstage-øl og tilhørende festligheter også?
MM sa…
Hmmm, jeg brukte ordet hele min oppvekst og bruker det vel til tider fortsatt (ikke så ofte jeg snakker om kyssing mer, når jeg tenker meg om). Tødjegømmi er nytt for meg, men jeg er fan!

Jepp, festlig jobb, festlige festligheter:D

Populære innlegg fra denne bloggen

Hits for kids.

Midt i hjerta