Blodmeridianen

Det ble veldig mye barndom og tante Gertrude og minni mus her. Jeg er inne i en lesefase og det kunne kanskje vær en tanke å anmelde en av mine ferskere leseropplevelser. Mens jeg fortsatt har et visst minne om hva den handler om.

Cormac Mc Carthy er en forfatter som er veldig i vinden om dagen. Han var forholdsvis ukjent i Norge frem til to av bøkene hans ble filmatisert. 'Ikke et land for gamle menn' og 'Veien'. Førstnevnet er regissert av de legendariske Cohen-brødrene og rasket med seg en drøss med Oscar-statuetter for et par år siden. Jeg hadde forresten en slektning som het Oskar - men det er en annen historie. Kjente han aldri.

Nåvel. Bøkene til Mc Carthy har det til felles at de er ultravoldelige og beksvarte' og Blodmeridianen fra 1987 er ikke noe unntak.
Jeg fikk boka til 40årsdagen min av flanellskjortemannen, men er usikker på om 40 år er høy nok alder for å tåle innholdet.

Den handler om en gutt som slår seg sammen med en bande skalpejegere på grensen mellom juesei og mexico på midten av 1800-tallet.

Her drepes og lemlestes og voldtas og drikkes og flås og spys og skalperes det i et vanvittig tempo. Smerten, døden og forråtnelsen er alltid på lur.

Særlig karakteren til 'Dommer' Holden er skremmende: 'fuglene fornærmer meg med sin frihet' sier han et sted i boka.
Han er en kunnskapsrik og belest mann. Han beskrives som diger, naken og hårløs.

Boka er ytterst velskrevet. Et dommedagsritt. Det sies at forfatteren har basert både Holden og flere av karakterene på virkelige personer.

Mc Carthy overgår selv Bjørneboe i sin utforsking av menneskets mørke sider. Dette er nesten en 'Fluenes herre' med et voksent persongalleri.

Knapt nok noen gladbok, men veldig lesbar.

Kommentarer

slanger sa…
Blodmeridianen skal leses etter jeg er ferdig med De Vellvillige. Når det gjelder bestialiteter er Mc Carthy og Bjørneboe i egen klasse - men det var før De Velvillige ble utgitt. Denne tusensider mursteinen er det mest motbydelige jeg har lest. Hele boken handler om den tyske østfronten fra 1941 til 1945 og hovedpersonen er 'skrevet' inn i historien. På mesterlig vis får du symati for denne 'velvillige' mannen som bifaller - og til dels er aktiv i massakrer. Den er heller ikke spekulativ med overdreven bruk av adjektiver. Forfatteren er på påskeharen sin alder og i tillegg er den hans debut. MESTERLIG!
paaskeharen sa…
Neineinei. Nå ble jeg bekymret! Sitter du ute i Pananger og leser voldslitteratur? Les noe Erlend Loe. Doppler eller oppfølgeren som jeg ikke husker navnet på. Men som er enda gøyere.
snakesnake..osv sa…
Vi burde hatt en konsentrasjonsleir for folk som ikke leser voldslitteratur...Eksemplevis hvis du samle alle antivolds mennesker inne i labyrinten på Sørpis - så kunne dem prøvd å finne veien ut...

Populære innlegg fra denne bloggen

Hits for kids.

Midt i hjerta