Pskhrnanmldrbkrhnmnråhlstettrhkmmlsn

Jeg tenkte jeg skulle skrive noen bokanmeldelser. Fortrinnsvis fordomsfrie bokanmeldelser med en vri.

Nå er det sånn at i niavti tilfeller så forsvinner store deler av bokens univers i det jeg legger den fra meg. Jeg husker ikke navnene på sentrale personer og ofte ikke i hvilken rekkefølge handlingen utspiller seg.

Dette legger ikke noen demper på lesergleden - eller lysten - men det kan helt klart ses på som et handikap - særlig hvis man skal prøve å anbefale det man har lest til andre.

Bokanmelderi dreier seg jo om akkerat dette. Selv mener jeg at jeg har helt utmerket smak i litteratur. Jeg leser med hjertet og ikke med hodet. Blabla.

Så navnet på den nye anmelderspalten min er følgende - kort og snasent - PÅSKEHAREN ANMELDER BØKER HAN MENER Å HA LEST - ETTER HUKOMMELSEN.

Heng på i morgen dere. Vi starter med Hardy-guttene.

Kommentarer

Madame Mim sa…
Du er litt lik meg. Det er fordeler og ulemper med alt.
Det beste er at du kan lese bøkene mange ganger og alt er nytt og spennende.
Bergljot sa…
Jeg gleder meg mest til Zane Grey-analysen din. Gøtt å sjå at du er attende!
Wikileaks sa…
Wikipedia er et bra middel mot hukommelsessvikt, se feks her:

Frank Hardy har mørkt hår. Han er god til å skygge mistenkelige personer.

Joe(Joseph) Hardy har lyst hår og er et år yngre enn broren. I noen Hardy-bøker har Joe og Frank lært seg judoknep sammen med Chet Morton.

Chet Morton er en vennlig og hjertelig gutt, og Hardy-guttenes beste venn. Han hjelper Frank og Joe ofte med oppdrag. Chet er stadig sulten og pleier å småtygge på et eple. Han er en koselig og lubben gutt på seksten år som bor på en bondegård litt utenfor Bayport. I bøkene har han gjerne forskjellige hobbyer som fletter seg inn i sakene Hardy-guttene jobber med. Han er med på en rekke mysterier, og saker Hardy-guttene løser. For eksempel så har han samlet på frimerker.

Fenton Hardy er Frank og Joes far. Han har lenge jobbet sammen med politiet i New York. Etterhvert har Fenton trukket seg tilbake og bor i en travel kystby kalt Bayport. Bayport har ca. 50 000 innbyggere. Hardy har med tiden fått et godt rykte, og oppklarer en rekke saker ved hjelp av sønnene sine.

Laura Hardy, også kalt Mildred er Hardy-guttenes mor.

Tante Gertrude er Frank og Joe Hardys tante. Hun mener at guttene heller skal konsentrere seg om skolen istedet for å fange forbrytere, men egentlig er hun meget stolt av dem hver gang de oppklarer en ny og spennende sak.

Biff Hooper er en god venn av Hardy-guttene.

Iola Morton er Chet Mortons søster og Joe Hardys venninne. Joe Hardy liker henne.

Callie Shaw er Franks spesielle venninne.
paaskeharen sa…
Tja. Det var vel det meste som var å si om the Hardys Tante Gertrude hadde jeg aldeles glemt.
paaskeharen sa…
Det skulle være et pumpum der mellom Hardys og tante Gertrude.

Populære innlegg fra denne bloggen

Hits for kids.

Midt i hjerta