Du grønne glitrende tre farvel

Det er over trettende dag hjul og langt påvei de fleste juletre-entusiaster har pakket ned pynten og sendt treet på dør.

Juletreet er en av disse absurde innretningene som inngår i julepynt-konseptet. Det blir Desember. Man henter en busk og setter den i stua. Man pynter den med lys og flagg og stjerne og glitter og kuler og bukker og flettede kurver og lenker i kulørt papir. Under busken legger man pakkesanger. Eller så kommer nissen med dem.

I den tiden jeg var lannas hentet man treet fra egen skog. Man hentet også andre pyntegrønt-artikler kristtorn, barlind, einer ogsåbortetter.

Det har kommet meg for øre at Dvergbøyen i lettvinthetens navn har gått over til kjøpebusk. (Nå så det ut som om jeg mente noe annet enn juletrebusk, men det gjorde jeg ikke. Det andre er dessuten forbudt og umoralsk og forkastelig bare så det er sagt).

Rållsis og jeg hadde juletre i fjor. Det kostet 450 spenn og var litt over middels fint og av en eller annen edelgranvalør. Det var 'hogd i går' som det heter på juletreselgerspråket og som betyr rett rundt St.Hans. Jeg har vært juletreselger så jeg vet hva det er. Å selge juletrær er minst like suspekt som å selge hjemmebrent eller narkotika eller det andre, selv om det er lovlig. Det er løgn og under bordet og dirty tricks all the way.

Jeg vil herved ta avstand fra min fortid som juletreselger.

Nå i julen hadde vi ikke tre. Det var ikke plass. For det var lekegrind og treningsmatte og babygym og vippestoler og alskens utstyr man trenger når man har to små. Over hele stua og omegn.


Det skulle være unødvendig å si at vårt forhenværende tre la fra seg et tett teppe av nåler på gulvet.

Det er vanskelig å klage på julepynt uten å framstå som grinebiter og gledesdreper. For det vil man jo ikke. Særlig ikke når man har to små barn. Derfor nøyer jeg meg med å lansere et forslag som burde tifredsstille alle parter. Muligens med unntak av bandittene som selger tre.

Hva om man bare laster inn et juletre på fjernsynet/flatskjermen? Man kan tilogmed ha flere. Man kan ha fast eller skiftende bilde og der kan det stå og skinne for seg selv og dem som måtte være tilstede. Mulighetene er nærmest ubegrensede. Det vil kanskje bli tricky å gå rundt om en enebærbusk, men for dem som absolutt må gjøre noe sånt, så kan man holde hverandre i luffene og gå fremogtilbake foran skjermen. Og svinge seg i kretsen og neie. Og bukke. Mye bedre enn plastikktre.

Kommentarer

Rållsis sa…
Eller på WII? Da blir det kanskje lettere å få til rundgangern?
paaskeharen sa…
Endå betre. Då kan fjernsynet spela songar og koka gløgg og laga kviss undervegs.

Populære innlegg fra denne bloggen

Hits for kids.

Midt i hjerta