På heimveg

Jeg har fundert en del på fenomenet 'gå hjem fra fest'.

Det er for de av oss som ikke har råd til drosje eller ikke blir hentet fordi vi er på fest i Fitteveien 2.
Siden jeg har vokst opp i utkanten har jeg gått mye hjem fra fest - og langt. Jeg har sågar fyllekjørt en del med både moped og traktor og vært heldig som ikke har skadet meg selv eller mine omgivelser.

En kamerat jeg lekte mye med på videregående hadde en gang vært på utedans på Pister, han sovnet på bussen og våknet på Sørpeland - 15 kilometer fra der han bodde. Midler til taxi hadde han ikke og i den tilstanden han var i så han ikke syn på å ta beina fatt. Dessuten regnet det tett. Han fant ei sånn lekehytte med en liten åpning nederst og der krøp han inn for å sove på saken.

Han våknet med belegg på tunga og denne merkelige følelsen av å bli iakttatt. Ganske riktig: utenfor lekehytta står en eldre dame og det Jøran gjetter er hennes barnebarn og stirrer på ham med blanding av nysgjerrighet og avsky.
Jøran tenker som så at dette ikke er noe blivende sted en Søndag formiddag. Han famler i halvmørket etter alpelua si. Når han får kikket nærmere på den ser han at midt over den svarte filtflaten er det en blank, seig slimstrek. Det har krøpet en Snegl over.

Kommentarer

Gummislangen sa…
Husker du han som skulle til pølseveien. Han fikk en natt på politistasjonen.

Populære innlegg fra denne bloggen

Hits for kids.

Midt i hjerta