I didn't fall asleep.....


Når man spiller i et poporkester som reiser utenlands fra tid til annen, så er det ikke til å unngå at man møter mennesker på sin vei som man liker. Langt på vei pleier jeg å mistro de fleste, men jeg har en svakhet for finner. Finner og nordmenn passer godt sammen (jeg har en teori om at både de og vi har vært styrt av våre mer herskesyke naboland i et historisk perspektiv, og at det gjør oss litt til 'nordens irer'). Det kan selvsagt hende at jeg tar feil, men uansett tilhører finnene et folk jeg diskriminerer positivt. Sjelden kost, med andre ord.

For noen år siden gjorde vi en seks uker lang turne med et svensk band som heter Therium, og blant de mindre prominente innleide musikerne i dette orkesteret var to Finske korister ved navn Juuri og Reppe. Therium hadde sin turbuss, og vi hadde vår- som vi delte med sørlandsbandet Treil of Queers(en temmelig rølpa bande, som vi fort fant oss til rette i selskap med).
Det var masse skit på denne turneen, uten at jeg vil gå i detaljer.

Juuri var den mest pratsomme av de to- han er faktisk- til dags dato den eneste pratsomme finnen jeg har truffet, og veldig underholdende også. Han fortalte blant annet om sin forkjærlighet for alternative rusmidler, og at han på bandets Turne' i Sør-Amerika hadde sendt en Colombianer avgårde med hundre dollar for å skaffe han denslags. Saken var at de skulle ut av Colombia allerede neste dag, og han oppsumerte problemstillingen på følgende måte: '....I HAD TO SNORT AND SMOKE LIKE A MOTHERFUCKER!..'
Reppe var av den mer rolige sorten, lun og sympatisk.
På hele turneen hadde vi bare en fridag, og dagen før var party-faktoren ekstremt høy. Det endte blant annet med at våre finske venner joinet oss på vår buss i et heidundranes fyllekalas. Juuri tok telling i firetiden, og vår turne'-ferske gitarist fra Søyda poserte over den slagne svirebroren. Schwein Tarja var på høgget, for å si det sånn. Dagen etter traff jeg Juuri, og minnet han på at han 'fell asleep yesterday'. Han blåste av påstanden: ....I DIDN'T FALL ASLEEP- I PASSED OUT. THAT IS TOTALLY DIFFERENT..' Og det måtte jeg jo gi han rett i.
Finland ruler.

Kommentarer

Anonym sa…
Ironisk nok kunne den kommentaren ha kommet fra Scwein Tarja....

Populære innlegg fra denne bloggen

Hits for kids.

Midt i hjerta