Påskeharen tester bysykkelen og snart er det påske

 


For mangfoldige år siden skreiv jeg en serie innlegg, der jeg drev med produkttesting for å lede dere forbrukere i jungelen av tvilsomme tilbud og oppfinnelser.

Jeg testa blant annet bilen og.. Ja, hva annet var det jeg testet, montro? Piren pub? Det er søkbart i emnefeltet oppe til venstre.

Flere av mine aller nærmeste har en slags naturlig innebygd skepsis mot nye og kompliserende faktorer i livene våre. Ja, eller en vegring mot nye ordninger og regimer. Janei, det er ikke sånn at de er i mot alt nytt, altså, for det er de ikke.

De er totalt for å prøve nye ting. Bare de har prøvd dem før.

Bysyklene fra Kolumbus er ikke en spesielt ny ting. Ja, ikke eldgammel heller, altså, men det er sikkert ått-ti år siden Pål Øystein ytret disse bevingede ordene, som må ha gjort inntrykk på meg siden jeg fortsatt husker dem: Eg bruge dei bysyklane heile veien, eg.

Når det er sagt, så var han vel også modell i en slags reklame for nettopp dette tilbudet. Om jeg ikke tar feil.

Jeg er ikke helt sikkert på hva som gjorde at jeg bestemte meg for å teste ut dette her. Kanskje det var fordi jeg synes at det var tungvint å komme seg på jobb med buss eller apostlenes, og enda tungvintnere å sykle bakkene hjem igjen etter jobb.

Særlig den seige og stupbratte opp fra Saxemarka til Brustadbua frista lite etter 8-10 timer i kraftfor-paradis.

Sykkelen min døde av vanskjøtsel og ensomhet nede ved felleskjøpet fordi jeg ikke orka å sykle den hjem igjen. Da jeg omsider tok den hjem var den nedbrutt psykisk og fysisk. Den står nå foran inngangsdøra på Tjensvoll som et monument over min tiltaksløshet.

Jeg liker at hverdager uten for mange humper, og så må jeg på et vis ha lagt merke til at det har kommet opp slike stativ med bysykler - nær sagt overalt - det er ett rett ved jobben min. Og så er det ett nede ved nye gamlingen (i følge GPS-en min, 384 meter fra kjøkkenet mitt).

Den dagen jeg skulle teste greiene, var det ingen ledige sykler i følge appen. 535 meter fra kjøkkenet ligger Stavanger kunstmuseum, og appen sa at der var det èn.

Og jeg traska ned dit og låste den opp med appen. Den var forbausende behagelig å sykle på - et bredt og godt sete, som idiotsikkert kunne reguleres opp og ned, elsykkelfunksjonen stiller villig opp ved den minste motstand.

Syklene er solid bygd, uten dill og dall, funksjonelle, lettsyklede, ja nå går jeg snart tom for superlativer her.

Jeg brukte 10 minutter på å sykle til Sandvikveien. Det kosta 20 kroner. Stativet var fullt, men sykkelen lot seg låse via mobiltelefonen.

Alt i alt så er det nesten bare plusser her.

Det er bare et par ting som ikke er helt optimale: Appen ser ikke ut til å ha kontroll på alle syklene. Jeg har flere ganger stått foran et stativ med 3-4 sykler der mobiltjenesten melder at det er ingen ledige sykler. Det er selvfølgelig en kilde til irritasjon.

Noen ganger er det ingen sykler å oppdrive i området Tjensvoll, Mosvannet, Åsen, mens kartet viser at det er 14 på universitetet, og 12 på sykehuset men det kan man ikke kritisere selve ordningen for.

Jeg synes jo det er ganske deilig å tenke på at så snart man har parkert, så er man fritatt for ansvar.


Produkt: Kolumbus bysykkel

Funksjonalitet 5

Utseende 3

Appstyring 5

Pris 5

Hjul 2

Kjekt Ja

Vi lander på en råsterk femmer her.

PS: Det ryktes at de som har Hjemjobbhjem-ordning kan bruke disse syklene akkurat som de vil, for den nette sum av 550 kroner i måneden. Det er jo intet mindre enn GENIALT!


  

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hits for kids.

Midt i hjerta