Tosk med stor T

Sist Mandag til Tirsdag var et døgn i absurditetens tegn. Hendelsrsrikt og variert i form og farge.
Det begynte med denne demonstrasjonen nede i sentrum, mot skrotingene i pegida og deres menneskefiendtlige tankegods. Jeg lunka først frampå på facebook - om det var noen som følte seg kallet til å demonstrere litt, den iskalde vinden til tross, men det vanket stort sett hån og spydigheter, så jeg ringte min radikale venn Trønderdegosen. Han ville, og mens jeg styrte nedover mot sentrum etter å ha susset Rållså kinnet, ringte Pål Øystein og ville leke, og jeg ble glad og tok smilende imot kaffekoppen han rakte meg inne på 7 eleven.
Da vi rusla bortover mot burger king, hadde vi en passiar om det å demonstrere som ytringsform, både Pereivas og jeg tilhører de tilbakelent ironiske. Vi har ikke akkurat stått på barrikadene i kampen  for eller imot noesomhelst. Bare på fest, når promillen har tatt overhånd.
Sist eg demonstrerte så va det imot han der Arne Myhrdal, I Kristiansand, 
Sa Pereivas. Då snudde bare alle ryggen te.
Vi var skjønt enige om at det var den verdige måten å gjøre det på, men det var ikke mulig å gjøre det sånn på Mandag. Politiet hadde laget et dobbelt gjerde rundt pegidafolka. Hele torget hadde de å boltre seg på, de 15 nissene. Og ved barrikadene sto et hundretalls ungdommer og ropte slagord. Det var flagg fra SU, Nye SOS Rasisme, og disse deilige  sorte og røde fanene som Motmakt bruker. Faner vaiende i vinden. Jeg følte meg egentlig litt malplassert. Jeg vet ikke om det var Trønderen eller Pereivasen som sa at vi skulle vel ikke kaste den første steinen. Vi dro opp snittalderen. Det er sikkert. Jeg er uansett ikke så god til å kaste stein lenger. Og Trønderen er så nærsynt at han hadde bomma på et hvilketsomhelst mål som var lenger unna enn 3 meter.Så det måtte ha vært Pereivas. Jeg hadde i grunnen ikke tenkt å rope og gaule og hyle og bue så mye heller, men etter at 'våre' apellanter var ferdige, og antiislamistene fyrte på med.Bjørn Eidsvåg's gud med liten g', kjente jeg på en.voldsom trang til å overdøve dem, drukne dritten deres i motstand.
NÅR EG SEIE KNUS, SEIE DU RASISMEN! KNUS: RASISMEN! KNUS: RASISMEN!
BREIVIKS TANKER UT AV STAVANGER!
Sånne ting ropte vi i over en time. Og han som leda han hadde en vuvuzela som han blåste i. På det meste var vi 300 mann, og vi laget et helvetes leven,  og bare unntaksvis kunne vi høre hva han der arbeidsledige sjefsdusten deres kunne spy ut av seg av 'fakta' om mennesker med muslimsk bakgrunn. Det var mye om arbeidsledighet fra den arbeidsledige. Tosk. Tosk med stor T.

* Det har i ettettid kommet redaktøren for øret at 'Lederen' for den patetiske organisasjonen pegida driver et antikvariat, så kanskje han ikke er arbeidsledig likevel. Litt slett bakgrunnssjekk der. Men vi fastholder det med tosk.





Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hits for kids.

Midt i hjerta