Heildagsprøve

Det var vel en måned siden at jeg fikk en mail der det sto noe om eksamen. 'ALLE HJELPEMIDLER TILLATT'.

Minus mobiltelefon og internett. Jahaha? Bra eller dårlig? Det det ikke sto var at hjelpemidlene 50/50 og 'spør publikum' også var fjernet. Ville det hjelpe meg å ha bøkene med?

Det var så lenge siden jeg hadde hatt heldagsprøve at jeg hadde glemt følelsen. Det er mange ting som ikke har forandret seg på alle disse årene. De overnervøse pensjonistene som fungerer som vakter er én ting.

Hun som var 'leder' for dette aldrende waffen ss befalte oss alle å skru av mobiltelefonene og legge dem helt ned i sekken eller lommen. Allerede et kvarter før eksamen skulle begynne. Vi var alle potensielle juksemakere.

Vi satt i en svær sal. Kommende slaktere og pølsemakere og undevannsoperatører og Lars Magnus og jeg. Multiheldagsprøve. Og jeg var helt kvalm av all gruingen. Og så fikk vi oppgaven og det kjentes som grunnen forsvant under meg.

Og mens jeg dalte tenkte jeg og skrev jeg ufullstendige setninger, hvor jeg prøvde å bruke fagtermin for å vise at jeg hadde forstått stoffet. Noe jeg helt åpenbart ikke hadde.

Etter tre og en halv time i svadaland rakte jeg opp hånda for å levere. Og da kom det et nervøst damemenneske og gikk igjennom om jeg hadde revet papirene riktig fra hverandre. Det hadde jeg ikke. Det var noe med kopiene og de stiplede linjene.

HVOR HAR DU OPPGAVEN, DA?

Hæ? TRUR AN E I PÅSEN

JA, DEN KAN DU IJAFFAL IKKE TA MED DEG! DA MÅ DU SITTE TIL KLOKKEN TO!

Jeg ville absolutt ikke sitte til to. Jeg fant papiret mens jeg lurte på hva jeg eventuelt kunne ha misbrukt det til.

Men til slutt fikk jeg gå.

Tenk det.

Kommentarer

Janet sa…
Haha. Det skal ikke være så logisk alt rundt eksamen, nei.
Og det der med alle hjelpemidler har jeg lurt på hvor lenge vil funke. Jeg venter bare på han som tar med seg en gigantisk harddisk, ei trillebår med bøker eller tanta si. Ja, for slik det står nå, så er vel det lov?
Anonym sa…
http://riveland.blogg.no/1308474793_how_to_.html

Populære innlegg fra denne bloggen

Hits for kids.

Midt i hjerta