Du skal ikke stjele.

Det var en gang en klok og tyvaktig person som sa at 'eg stjele ikkje, men ser eg någe eg har lyst på, så tege eg det'.
Selv har jeg vel noen svin på skogen, men min generelle mening er at såsant man ikke er i ferd med å sulte ihjel, så bør man betale for seg.

Under mitt opphold i England ble jeg flere ganger vitne til en ganske annen mentalitet. I de fleste dagligvarebutikker i øyriket regner man et svinn på rundt ti prosent for akseptabelt. De ansatte i butikkene så at de ble bestjålet men de lot det i stor grad skje uten å forsøke å stanse dem som stjal. Hvorfor skulle man risikere liv og lemmer for en timelønn på £4.60 i timen?
Jeg kjente på denne tiden en Ungarer som het Attila, han var student og spedde på det magre stipendet sitt med å jobbe på COOP hver Lørdag.
Kollegenes holdninger til å sitte og la seg ribbe uten motstand stred mot hans meget godt utviklede rettferdighetssans.
En dag han var på jobb så han en fyr som puttet to sixpacker inni jakken, gikk ut - for så å komme inn igjen og forsyne seg med to nye. Når han så kom inn i butikken og for tredje gang fylte jakken med ølbokser, hadde Attila fått nok. Han gikk bort til fyren og på sin gebrokne engelsk sa han : 'Can help you with anything, or are you too busy - STEALING?'. Det hører med til historien at tyven stormet ut av butikken med Attila i hælene - uten å ville levere tilbake sixpackene han hadde ervervet seg.
It's a wonderful world.

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hits for kids.

Midt i hjerta