Camoflage


De fleste som kjenner meg vet at jeg knapt er noen moteløve.
De siste femten årene har basis-antrekket vært dongeribukser og mørke t-skjorter. Men jeg har da øyne i hodet, og selv om jeg ikke akkurat er oljebyens svar på Piffi Sørum, så vil jeg påstå at jeg er meningsberettiget.
Det er mulig at jeg vil etterlate meg noen ømme tær på min vei, i dette korstoget mot mote som er både stygg og umoralsk.
Hva er det i veien med dere- alle dere som frivillig kler dere i klær med kamuflasjemønster? Av ting som kan rettferdiggjøre valg av denne type klær, kommer jeg i farten bare på tre.

1) Dere har akkurat kommet tilbake fra Soldat-tjeneste i Irak, eller Afghanistan- og har ikke hatt tid til å skifte til sivile plagg i mellomtiden.

2) Alle de andre klærne deres har blitt spist opp av sjelden tibetansk møll, og dere er på vei for å kjøpe ordentlige klær i butikken.

3) Dere har fått dem av kjæresten- og har ikke hjerte til å si det som det er- at de kamofargede gevantene ser helt forjævlige ut.

Det er ikke bare fjortiser som kler seg som soldater i det daglige, men også mennesker som er tilsynelatende oppegående på andre fronter. Gjør dere selv og andre en tjeneste- kle dere i noe annet. Takk for oppmerksomheten.

Kommentarer

Rållserau sa…
Det er vel en form for kamuflasje å bare gå i svart, slik vi gjør, så man glir inn i småbyjungelen, eheeehe...
Anonym sa…
Helt enig med haren, men vil trekke fra to av begrunnelsene for korrekt bruk av kamuflasje.
1. Det at en har vært i Afganistan eller Irak gjør ikke antrekket finere eller mer moralsk, tvert imot.
3. Det å kle seg i klær en ikke liker pga kjæresten har dårlig smak vitner om dårlig ryggrad, ingenting annet.

Da blir eneste situasjonen der kamufalsje er greit: Når resten av klærne er spist opp av tibetanske udyr.
paaskeharen sa…
Selve estetikken i kamuflasjefargede klær er ubestridelig smakløs og umoralsk, derom hersker ingen tvil- men hvis man ER PÅ VEI FOR Å INVESTERE I SIVILE KLÆR...argh..drit i, forresten- da kan man gå naken. Hvis kjæresten har så dårlig smak, bør vedkommende byttes ut. Du har rett og jeg har litt feil.
Anonym sa…
Jeg holdt på å kjøpe meg en kamo bukse her om dagen. Kamo bukser er tøffe, gode å gå i og til sist må jeg nevne holdnings-skapende. Det er greit å gå i militære klær uten å ha 'korrekt' antrekk. En ekte passifist går med militær klær, gjerne sammen med lilla skjerf.
paaskeharen sa…
Skjerpings, snake.
Anonym sa…
I morgen kjøper vi alle kamo klær , så av-mytifiserer vi hele klesplagget. Det er tross alt bare tøystykker med farge ( eller mangel på farge ). Hvis vi ser slike klær i andre sammenhenger enn krig, vil mange av oss få et mindre traumatisk forhold til grønt og oliven. Vedder på at paaskeharen ikke liker oliven ?
paaskeharen sa…
Jeg diskriminerer ikke grønnsaker- ihvertfall ikke i dag. Hvis slangeleder absolutt vil kle seg i krigsmote, så er det selvsagt hans valg. Men særlig pent er det ikke. Jeg forstår at frøken Figen ikke ville blogge politisk i frykt for å miste lesere. Men JEG klarer ikke å la være:)
Rållserau sa…
En gang jeg var på ferja kom det en brisen kis bort til meg og sa "Du, du e dama, sant - ka du syns om det her, eg kjypte det te damå mi idag." Og så dro han opp et slags Heidi Bauge-kostyme i et brunt tynt stoff som skulle ligne på semsket skinn: Miniskjørt og bluse med cowboy-frynser! Og så sa jeg : "Eg vill' ikkje kjypt det sjøl, men det komme jo an på ka smag du har." Han virka fornøyd med det svaret.
Anonym sa…
Jeg synes det er så kjekt å leke med ballonger. Harepusen advarte Bernt før ballongen tok avgårde. Likevel var det nok for sent. ballongen fløy bortover og det kunne nesten se ut som om ballongen skulle lure både Harepus og Bernt, for hver gang Harepus skulle kaste seg over ballongen, fløy den lengre og lengre bort. Bernt trodde at han skulle lure både Harepus og ballonen med et bakholds angrep. Bernt hoppet frem og kjørte kniven til bunns i Harepus. Harepus blødde sinnsykt. Blodspruten sto rett ut av brystet og organene sviktet fortløpene i Harepus sin kropp. Blodspruten hadde truffet ballongen som nå var dalende ned mot bakkenivå. Bernt kastet seg frem, skled i blodet og fikk et godt tak i en blodig ballong. Bernt gikk hjem med et stort smil ,blodige klær...og en ballong !
Er du frisk igjen? Har jo ikke engang fått med meg prolapsen din, hørt rykter om at det er noe fæle greier da jeg pleide kjæresten og hans prolaps for et par år siden.. Jeg synes også krokodillemenner bør kunne bruke kamuflasjeklær (så de kan kunne snike seg nærme nok krokodillene til å bli spist).
paaskeharen sa…
Hei, jeg er på jobb- men jeg syns ikke det er noe futt i tabelettene. Slangeleders historie minner om diktene røvjalandsgubben resiterte i sin pure ungdom.
ellers er det jo ganske trasig hvis du har en drøm om å jobbe som modell og så ender du opp som kamusflasjekåbbåyerhattmodell.
Smil, for faen.
Anonym sa…
Har du ikkje skjønt noenting?
vi som går i camo klær er i krig hver dag mot det daglige samfunnet.
En krig uten bomber og granater, men det er Blodigt alvor.
Desverre er det noe som heter trender og moter, fysj og fei
.
Som er med på å øydelegge alt.
Kor skal en gjømme seg med rosa camo-klær?? I barnehagen??

Populære innlegg fra denne bloggen

Hits for kids.

Midt i hjerta