Staten å di - en forsvarstale

Det er Ganske høy aktivitet på jobb nå, høyere enn vanlig. Det bygges ny fabrikk, og så er det vår, og da er det jo travel fra før.
Det at det er mye som skjer gjør at det er mange folk inne som forskaler og støper og snekrer og legger opp strøm og skjærer betong og river gammelt og sveiser og skrur sammen stål, og noen ganger kommer jeg i snakk med enkelte av disse menneskene - mer enn det gjennkjennende nikket som er det vanligste.
Sist uke sto Luffe og jeg og røyka i lunsjpausen, og det kommer bort et par fyrer i 20-30 åra som også skal røyke, og vi kommer litt i en passiar, litt løst og fast - hvor mange som jobber her - hvor fint vær det var i påsken, hvor travelt det er - sånne ting.
Ut av det blå smeller det fra den ene Ja, det som e faens sikkert e at staten tar ialfall det di ska ha, di ribbe deg faen meg.
Jeg forstår ikke konkret hva han mener, eller hvor det kommer fra, men jeg kan jo bare gjette.
A: Han synes det er forjævlig at bompengene skal økes så mye. (Det er riktignok kommunen som skal kreve inn dette, men jeg tror ikke at han forstår forskjellen).
B: Han synes det var innihelvetes surt at han måtte betale fartsbot da han ble tatt i kontroll mellom Ålgård og Bjerkreim for noen uker siden.
C: Han er sint på staten fordi han har mange unger med mange forskjellige damer, som han er uvenn med, han må betale bidrag (jeg har hørt folk omtale det som fi##eskatt, men det har dere ikke fra meg.(Jeg ble minst like sjokkert som det dere ble, for å si det sånn). Det er forresten hans egen feil, den helvetes kåtsekken. Hold snabelen i buksene.
D: Det er bare sånt han pleier å si utav det blå fordi det er sånn en kommer i god drøs med folk.


Jeg svarer han ikke direkte der og da. Men jeg har tenkt mye på det etterpå. Hvorfor er det ingen som forsvarer fru statens i sånne sammenhenger?
Jada, herr statens er noen ganger vel hard i klypene når han krever inn penger, men alle dissse rikføkksa - tror dere virkelig at de ville betalt inn noesomhelst hvis det ikke var sånn? Eller vi fattigføkks også? Hvordan hadde det vært med frøken statens hvis alle bare skulle betale så mye skatt som det passet dem, eller som de selv syntes var riktig? Hun hadde sultet i hjel. De på sykehusene hadde ikke fått behandling, lærerne hadde ikke fått lønn, og ikke politiet heller. Og tror du politiet hadde giddet å kjøre rundt på natta og hente inn overstadige gladmatsiddiser som sto og pissa på sokkelen ti Aleksander Kielland-statuen, eller jakte på kriminelle, eller ta imot anmeldelser slik at du kan få igjen forsikringspengene dine fordi du mista mobilen din i fylla på sandvolleyen?
Det jeg sier er at folk forstår ikke hvor mye de har å takke den norske staten for.
Og du kan være uenig i hvordan de disponerer midlene. Og hvordan de driver ting, men se litt lenger enn det, da.
Staten er ikke fullkommen. Den er ikke bedre enn de folka som bor i den. Men den er visst ikke verre heller.



Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hits for kids.

Midt i hjerta