Peace in the valley

Jeg er ikke noen veldig aktiv deltaker i samfunnsdebatten.

Jeg er en sånn som følger det hele på en armlengdes avstand uten å egentlig engasjere meg. Uten å risikere noe.

Jeg brenner ikke så sterkt som jeg gjerne skulle ha gjort.

Jeg vet ikke så veldig mye om Nobels fredspris, de fleste som vinner den har jeg aldri hørt om i forkant. Ingen av de tre fra i fjor, foreksempel.

Jeg husker ikke navnene deres nå heller.

Obama, HAN har jeg hørt om, men han fikk visst fredsprisen fordi han ikke var George Bush junior.

Samtidig drev han to kriger. En riktig fredsfyrste. Han skulle selvfølgelig aldri fått den.

Man kan selvsagt diskutere om Norge skulle ha delt ut fredsprisen i det hele tatt. Vi eksporterer våpen i stor skala. Vi er medlemsland i Nato, vi samarbeider aktivt med Saudi Arabia, som er et av verdens mest kvinneundertrykkende regimer.

Vi fyller pengebingen med oljepenger, og har et monsterfond som blir brukt til å investere i noen bra selskaper - og noen dårlige - vi lever jævla godt igjennom den økonomiske krisen som rammer alle andre.

I år skal prisen tildeles EU. De var visst ikke kandidater til å vinne Nobelprisen i økonomi.

Hvis EU fortjrner fredsprisen, skulle ikke da Nobelkomiteens formann få prisen for mest strøkne muntlige Engelsk?

Det er nok en skivebom. Det siste året har mange av EU's medlemslands-regjeringer brukt vannkanoner og tåregass for å stagge protester fra sine egne borgere, de har arbeidet aktivt for å bygge opp en egen hær, de har gjort sitt ytterste for å tette grensene mot landene sør for middelhavet ytterligere.

Kunne de ikke ha gitt de jævla pengene til han der presten fra Mexico som kjempet mot narkobander og militære, og undertrykking av de homofile?
Han kan jeg heller ikke navnet på, forresten.

Men bra jobba, Jaggis. Neste år synes jeg du kan gi den til Obama igjen. Det er tross alt flere år siden sist.


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

Hits for kids.

Midt i hjerta