Brainn

I dag har jeg vøri på brannkurs på jobben.
De er pliktet til å arrangere et slikt hvert andre år og alt som minner om kurs og møøte er potensielle innsovingstabeletter for undertegnede.

Temaet 'brann' er iogforseg både fengende og skremmende.

I motsetning til den middelmådige fotballklubben som bærer samme navn.

Kurslederen var av en type jeg hadde glemt at eksisterte. En autoritær trønder med snusleppe som begynte hver setning med FOLKÆÆNS...

Vibbometeret mitt sto i sju steiner.

Han tok oss på en reise i udugelighetsland. Visste vi hva abc betydde? Hva slags røykvarslere vi hadde? Hvor det var best å plassere dem? Hadde vi brannøvelser to ganger i året med familien? Og hvorfor ikke det? FOLKÆÆNS..Hadde vi billige skitapparater fra billige skitland? Visste vi ikke at det ikke fantes deler til disse? Snudde vi på brannslukningsapparatene våre fire ganger i året? Og hvorfor ikke det?

Jeg kjente på en blanding av irritasjon og dårlig samvittighet.

Men når vedkommende forklarte at HAN hadde brainnøvelse to ganger i året med SIN familie og at da måtte kona ha en hette på hodet, og at han holdt en hylende røykvarsler i hånda for å 'stresse dem' - som han sa - da var det bare såvidt at jeg klarte å holde latteren tilbake. Og da tenkte jeg at han her har nok vært befal i det kongelige norske forsvar. Og i hodet sitt er han nok det ennå.

Kommentarer

Gummislangen sa…
Hvis han kommer fra Nutec systemet, så vet jeg hvem han er, tji-hi.
paaskeharen sa…
Hvis du kjenner han godt så kan du jo invitere ham på fest og så kan du spørre om dere kan ha en brannøvelse. FOLKÆÆNS har dåkk sjækka rømingsveian?
Madame Mim sa…
Æ Kjenne hain. Hain Vi gikk i samme klasse.
Madame Mim sa…
Dæven - der kom det ein "hain" fer my!
paaskeharen sa…
Minnes vagt at røykvarslerne dine hang slakt ned uten batterier i vinter. Folkææns...Har dåkk ein fast dato der dåkk sjække batterian i røykvarsleran?

Populære innlegg fra denne bloggen

Hits for kids.

Midt i hjerta