mandag, mai 08, 2017

Mai

Mai er en knakandes fin måned synes jeg.
I år begynte den - som alle år - med 1. Mai, og foruten å være arbeiderbevegelsens kampdag, så var det bursdagen til far. I år ville han ha blitt 70, og det er ikke nødvendigvis kjempelett for meg å forestille seg hvordan han ville være som 70-åring. Menn i min familie pleier å bli 63.
Jeg snakka med Bergljot om dette, hva slags sykdommer vi var disponert for og ikke disponert for i vår familie. Vi kommer ikke særlig godt utav det.
Kreft
Hjerteinfarkt
Slag


Alle disse klassikerne har vi dødd av. Eller ikke vi. Nær slekt har.
Det er selvsagt ikke noe særlig lystelig å tenke på, men det går fint an å ikke tenke på det også.


Du må huska på ein ting, Påske: Det e ingen i vår slekt som bler demente, sier Bergljot til meg. Det er jo for så vidt en lettelse. Man dør kanskje ikke av demens, men jeg tror ikke akkurat at det er noe å trakte etter.
Verst for dem rundt, kanskje. Å forholde seg til at noen nære gradvis forsvinner inn i tåka.
Hvis jeg skulle 'selge' genene mine - legge vekt på positive sider - så ville det definitivt ha vært verdt å ta med på CV'en.
Et annet er at mennene beholder håret - i hvert fall frem til de blir 63 - det er ikke dårlig det heller.
Ganske rette tenner har vi også.


På den mindre ettertraktede siden må tær nevnes. Vi sliter med dem. De er som en slags forbannelse. Kanskje var det ikke meningen at vi skulle formere oss i det hele tatt. For min del har jeg jo vist fingeren til naturlovene  - det er dokumentert (og enda litt til), men dette igjen - medfører at jeg har bidratt til å spre monsterstortåneglgenet videre til neste generasjon.
Kanskje - om hundre år - vil etterkommere rote rundt på nettet og finne denne innrømmelsen. Det var han. Eller kanskje jeg må be mine barn elge seg innpå (les finne livsledsagere) med ekstremt rette og funksjonelle føtter. Det kan gå.
Vanne det ut til det forsvinner av seg selv.


Men Mai, altså: Jækla fin måned.
Mai rimer dessuten på: Skai. Hai. Rairai og Nai (som er NEI på Jærsk)
Ha en strålende ettermiddag.

Ingen kommentarer: